Opgave 01

Pas på planterne

I denne øvelse kan du bruge fugtmåleren til at tjekke, om dine planter får for meget (eller måske for lidt) vand. Du kan sætte måleren i underskålen til en urtepotteskjuler. Når du hælder vand i, får du en advarsel, når vandet når til en bestemt grænse. Du kan bruge vandpumpen til at pumpe overskydende vand ud af skålen igen. Du kan også sætte fugtmåleren direkte ned i jorden og måle jordfugtigheden. Prøv dig frem!

HUSK – Man skal altid være forsigtig, når man arbejder med vand og elektronik. Her bruger vi kun små batterier, og hvis du følger instruktionerne, kan du trygt eksperimentere med både fugtmåler og vandpumpe. Hvis du er i tvivl, så få en voksen til at hjælpe dig.

Trin 1

Sådan kobler du komponenterne sammen

Sensor:bit

P1: Fugtmåler
P2:Spændingsfordeler
8V(Rød kontakt): Enkelt ledning til Spændingsfordeler Udgang 1
16G(Sort kontakt): Enkelt ledning til vandpumpe

Øvrige tilslutninger:

Relæ P2: Rød ledning til Vandpumpe
Batteriholder

Trin 2

Opstart

2.1

Indsæt en ”for altid” kommando
fra Grundlæggende menuen.

2.3

Indsæt en “analog læs pin P2” i stedet for første værdi i “0 > 0” og indstil værdi 2 til f.eks. “> 500”. Det er din grænse for, hvor meget vand, der må være i din urtepotteskjuler.

2.2

Indsæt en ”hvis-ellers” kommando fra Logik menuen. Indsæt en “0 < 0” og ændr “<“ til “>”.

Trin 3

Opstart

3.1

Indsæt en ”start melodi” kommando fra Musik menuen, og vælg en melodi som værdi. Du kan altid ændre den senere. Så bliver melodien spillet, hvis din urtepotteskjuler er ved at blive oversvømmet.

3.3

Indsæt ”pause” fra Grundlæggende menuen, og indstil den til f.eks. 10 sekunder som vist her (10000 milisekunder).

3.2

Indsæt ”digital skriv pin P1” kommandoen som vist på billedet og sæt værdien til “1”. Det sætter pumpen i gang med at pumpe vand ud af skålen igen, hvis den bliver for fyldt.

Trin 4

Sluk vandpumpen igen, hvis vandstanden er okay

4.1

Indsæt ”digital skriv pin” fra Pins menuen, vælg P1, og sæt værdien til 0.

4.2

Indsæt ”pause” fra Grundlæggende menuen, og indstil til f.eks. 10 sekunder som her.

Nu er du klar til at teste din kode

Så er du klar til at teste din nye kode. Download den til din micro:bit, montér fugtmåleren i din urtepotteskjuler, og se, hvad der sker, når du hælder vand på.

Er der noget, der driller?

Tjek, om du har husket det hele, og prøv igen. Eller download den færdige kode her.

Flere forsøg med crash sensoren

Hvordan ville du montere den, hvis den skulle bruges som en døralarm?
Kan du finde på flere ting, den kan gøre for at passe på dine ting?
Kan du få micro:bitten til at afspille en lyd, når æsken bliver åbnet?