OM ULTRA:BIT

OM PROJEKTET

Alfabetet er nøglen til at læse og skrive og på samme måde er kodning nøglen til at forstå og deltage i vores digitale samtid.

Børn er storforbrugere af teknologi. ultra:bit er blevet udviklet med en ambition om at inspirere børn til at blive mere end blot passive teknologibrugere. ultra:bit skal være med til at løfte børns forståelse for teknologi og gøre dem i stand til at bruge deres naturlige nysgerrighed og skaberkraft til at være skabende med teknologi. Samtidig er ønsket at opbygge en aktiv stillingtagen til teknologi hos børn.

Projekt ultra:bit blev lanceret ved skolestart 2018 i et samarbejde mellem DR og en række parter i undervisningsverdenen.

Indsatsen er støttet af Industriens Fond og sker i samarbejde med Centre for Undervisningsmidler (CFU). Projektet omfatter mere end 60.000 børn i 4. klasse, som alle nu er i fuld gang med at kode deres egen mikrocomputer. Børnene kan skabe alt – fra vandingssystemer til deres kæledyr til små skridttællere – med micro:bitten.

ultra:bit på DR Ultra
Børnenes egen TV-kanal DR Ultra sætter fokus på teknologi. De 7-12-årige børn vil opleve, at deres yndlingsprogrammer kommer til at handle om teknologi i børnehøjde.

I den populære fiktionsserie Klassen møder eleverne forskellige hverdagsdilemmaer, hvor teknologi og kodning spiller en rolle.

I NØRD kaster de nye værter Camilla og Thor sig ud i kodning med BBC micro:bit. De udforsker og udfordrer micro:bitten, og det kommer der både fed musik og vild bevægelse ud af.

I Designtalenterne indgår micro:bits i helt nye kreative sammenhænge, når tre unge designtalenter kæmper om at lave den fedeste t-shirt med ultra:bit og lys i.

I KreaKampen, med Sofie Østergaard som vært, skal børnene nu også være kreative med micro:bits.

DR Ultra vil over de næste 3 år skabe endnu mere indhold, som skal inspirere børn til bedre teknologiforståelse og til at bruge deres kreative skaberkraft med teknologi.

ultra:bit på skoleskemaet
En hel årgang 4. klasses elever har med støtte fra Industriens Fond fået deres egen mikrocomputer – en såkaldt BBC micro:bit – som eleverne lige nu arbejder med at lære at kode i undervisningen.

DR Skole har udgivet en digital læringsplatform til ultra:bit med et stort udbud af konkrete undervisningsforløb, som sætter teknologi og kodning i spil i flere forskellige fag som matematik, natur/teknologi, dansk og håndværk og design.

ultra:bit på biblioteker i hele landet
Sammen med DR sætter landets biblioteker også fokus på nutidens mest udbredte byggemateriale: Kodning. I løbet af efteråret 2018 kan man opleve alt lige fra familie-kodeworkshops, robot-udstillinger, hacker-foredrag, algoritme-arrangementer, samt debatter og foredrag.

ultra:bit på den lange bane
ultra:bit fortsætter de næste tre år med at skabe masser af indhold og læring om teknologi til børn i DR Ultras målgruppe.

Børn vil over de næste tre år møde helt nye vinkler på teknologien på DR Ultras indholdsplatforme. Her vil der blandt andet være fokus på innovation og skaberkraft.

Samtidig vil der komme fokus på, at børnene skal tage stilling til teknologien ud fra etiske og moralske perspektiver. De skal stille spørgsmål til, hvorfor vi bruger teknologi, og hvad teknologien gør ved os som mennesker.

Kodning er et vigtigt værktøj til at forstå skabelsesprocessen af kreative løsninger med teknologi. Mikrocomputeren ’BBC micro:bit’ er derfor et vigtigt omdrejningspunkt for undervisning og leg, men ultra:bit vil de kommende år også inddrage mange andre teknologier.

Fakta
60.379 børn i 4. klasse deltager i projekt ultra:bit. Det er 91 procent af 4. årgang.

Flere end 9 ud af 10 børn i 4. klasse er i gang med at kode med deres egen lille mikrocomputer.

1329 skoler over hele landet har tilmeldt sig ud af ca. 1600 grundskoler i Danmark.