OPGAVE 4: TILFÆLDIGHEDERNES SPIL

Ultra:bitten har en indbygget tilfældighedsgenerator, der kan lave tilfældige tal. Funktionen kan bruges til rigtig mange sjove ting. Man kan bl.a. lave sine egne spil.

Lav et tilfældigt tal Allerførst skal du få ultra:bitten til at vise et tilfældigt tal mellem 0 og 5, når man trykker på knap A.

Læg mærke til, at der er oprettet en variabel med navnet “udfald”. I videovejledningen kan du høre mere om, hvordan man laver en variabel.

Afprøvning Kontroller at der vises et tal tal i det valgte område ved tryk på knap A. Du kan prøve at gentage forsøget mange gange og lave en optælling for at se, om hvert tal vises nogenlunde lige mange gange. Hvis man hellere vil have tal mellem 1 og 6 ligesom på en almindelig terning, kan dette klares ved at bruge en matematikblok. På den måde kan du bruge ultra:bitten som terning, når du spiller. Se mere her og nedenfor i afsnittet “Tresidet terning”, hvor du kan få ultra:bitten til at vise symboler som på en terning.

En tresidet terning I stedet for at vise et tilfældigt tal, kan du få ultra:bitten til at vise symboler, så det ligner en rigtig terning. I eksemplet kan der vises 3 mulige udfald – altså en tresidet terning – når ultra:bitten rystes.

VIGTIGT! Bemærk “hvis…” funktionen. Det kaldes en betingelse. Den er meget vigtig og kan bruges mange forskellige steder. Se i videovejledningen, hvordan du bruger den.

Afprøvning Kontroller at ultra:bitten kan vise alle 3 udfald. Udvid programmet, så det bliver en almindelig terning med 6 sider. Du kan også ændre symbolerne, så man kan bruge ultra:bitten til at spille sten-saks-papir. Her skal du lave ikonerne om, så der bliver et ikon for sten, et ikon for saks og et ikon for papir.

Udfordring – Talroulette Ved tryk på knap A kan ultra:bitten lave otte forskellige tal. Afhængigt af talværdien vises en pil, der kan pege i forskellige retninger og dermed på et af de otte tal. På den måde kan du lave din egen roulette – eller dit eget lykkehjul. Brug denne blok:

Sæt ultra:bitten fast på en skive med tal. Pilene peger nu på det tal, der er vindertallet.